اندوه اهالی فرهنگ و هنر مشهد در پی شهادت رئیس‌جمهور مردمی پیام تسلیت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پی شهادت رئیس‌جمهور محبوب ایران برنامه‌های تلویزیون به‌مناسبت شهادت «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهور + زمان پخش ویژه برنامه‌های رادیو به‌مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی + زمان پخش فیلمنامه‌نویس مشهدی: آرزویم است که درباره امام رضا (ع) فیلمنامه خوبی بنویسم رضا میرکریمی: خبر تلخی بود پیام تسلیت «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد در پی شهادت رئیس‌جمهور پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت پیام تسلیت «محمدمهدی دادمان» رئیس حوزهٔ هنری در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی برگزاری سوگواره شعر درپی شهادت رئیس‌جمهور ایران + جزئیات بغض احمد نجفی شکست | امیدوارم راه «شهید رئیسی» گم نشود سریال «عاشورا» در شبکه دو سیما + زمان پخش موسوی‌مهر: شهدای حادثه اخیر، گلچینی از همه خوبی‌ها بودند | حلاوت خدمات شهید رئیسی از کام ملت پاک نمی‌شود + فیلم اشاعه فرهنگ رضوی با گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری | گزارشی از مراسم اختتامیه جشنواره هنر‌های نمایشی رضوی تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور ۷روز تعطيل است لغو یک‌هفته‌ای تمامی کنسرت‌های موسیقی کشور (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) لغو پخش برنامه‌ها و سریال‌های شاد در شبکه نمایش‌خانگی تسلیت نهاد‌های فرهنگی برای شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور سهم تو شد آخر شهادت سید ابراهیم | شعر علیرضا قزوه، شاعر آیینی کشور در سوگ شهید رئیسی
سرخط خبرها

نگاهی به سریال‌های شبکه‌های سیما که تابستان امسال روی آنتن خواهند رفت | دورخیز مشهدی‌ها برای تولید آثار جدید سیما

  • کد خبر: ۱۶۹۸۸۷
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
نگاهی به سریال‌های شبکه‌های سیما که تابستان امسال روی آنتن خواهند رفت | دورخیز مشهدی‌ها برای تولید آثار جدید سیما
با نزدیک شدن به آغاز فصل تابستان ۳ سریال روانه آنتن شده اند تا در ایام تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها مهمان خانه‌های مخاطبان باشند.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛  چندی پیش بود که مهدی نقویان، رئیس سیما فیلم، در نشست رسانه‌ای خود اسامی چندین سریال آماده پخش و دردست تولید را اعلام کرد؛ سریال‌هایی در ژانر‌های متفاوت که قرار است تا پایان سال در کنداکتور تلویزیون قرار بگیرند. سه سریال از میان این آثار به تازگی، با نزدیک شدن به آغاز فصل تابستان روانه آنتن شده اند تا در ایام تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها مهمان خانه‌های مخاطبان باشند.

سریال‌های دیگر هم در نوبت پخش قرار دارند و در ماه‌های آتی روی آنتن شبکه‌های سیما می‌روند. ما در گزارش پیش رو به معرفی برخی از مهم‌ترین این مجموعه‌ها پرداخته ایم. باید دید این تولیدات تا چه میزان می‌توانند در رقابت با سریال‌های جدید شبکه نمایش خانگی -که در روز‌های گذشته در گزارشی آن‌ها را مرور کردیم- موفق باشند.

آغاز پخش اثر سینماگر مشهدی

سروش محمدزاده، سینماگر مشهدی که ساخت فیلم سینمایی «چهارشنبه» با بازی شهاب حسینی و سریال هایی، چون «نوار زرد ۲» و «سیاوش» را در کارنامه دارد، این روز‌ها با جدیدترین اثرش به قاب تلویزیون آمده است.

او سریال هجده قسمتی «سوران» را کارگردانی کرده که اقتباسی آزاد از کتاب «عصر‌های کریسکان»، نوشته کیانوش گلزار راغب است؛ سریالی که قصه آشوب‌های اوایل انقلاب در مناطق مرزنشین کردستان و تقابل گروهک کومله و دموکرات با انقلاب اسلامی را به تصویر می‌کشد و تلاش کرده است رشادت‌های قوم کرد را بازگو کند. پخش سریال محمدزاده از ۱۷ خرداد آغاز شده و قرار است چهارشنبه‌ها و پنجشنبه‌های هر هفته، ساعت ۲۲ مهمان خانه‌های مردم باشد. زنده یاد حسام محمودی که چندی پیش دار فانی را وداع گفت، یکی از بازیگران این سریال است. در کنار او محمدرضا صولتی، هنرمند مشهدی، دانش بهزادی، مریم کاظمی و مصطفی کولیوندی نیز به ایفای نقش پرداخته اند؛ بازیگرانی که شاید در میان مردم چندان شناخته شده نباشند.

مجتبی فراورده، تهیه کننده سریال «سوران»، پیش ازاین در گفت وگویی درباره ریسک انتخاب چهره‌های جدید و کمتر دیده شده در این سریال گفته بود: «در برخی کار‌ها قطعا باید سراغ چهره جدیدی رفت، نه چهره‌ای که مخاطب از او شناخت یا پیش زمینه دارد. به سینما و سریال سازی دنیا هم اگر نگاه کنید، خیلی این اتفاق می‌افتد. اینجا، چون به طور افراطی به چهره و بازیگر بها داده می‌شود، این مقوله کشف بازیگر و کار با بازیگر جدید متأسفانه تا حدی مورد مذمت قرار می‌گیرد.»

در کنار سریال «سوران» پخش دو اثر دیگر هم آغاز شده که قرار است در ایام تابستان مهمان خانه مخاطبان باشند. فصل دوم سریال «چشم بندی» به کارگردانی شاهد احمدلو که مضمونی طنز دارد، با اضافه شدن چند بازیگر جدید از جمله جواد رضویان روی آنتن شبکه ۳ رفته است. حمید لولایی، مرجانه گلچین، شهرام قائدی و سروش جمشیدی از دیگر بازیگران این مجموعه هستند. «نیکان» به کارگردانی علی سراهنگ، دیگر سریال جدید شبکه ۳ است که پخشش به تازگی آغاز شده است؛ سریالی که از حضور بازیگران مطرحی، چون پژمان بازغی، سیما تیرانداز، شقایق فراهانی و رضا داوودنژاد بهره گرفته است.

آثاری که محرم امسال روی آنتن می‌روند

یکی از آثاری که امکان دارد هم زمان با آغاز ایام محرم امسال روی آنتن بروند، مجموعه «نائله» یا «عشق کوفی» به کارگردانی حسن آخوندپور، سینماگر مشهدی، است؛ هنرمندی که ساخت سریال هایی، چون «ترانه پاییزی»، «تلخ وشیرین» و فیلم کوتاه «باهر» را در کارنامه دارد. آخوندپور سال گذشته مجموعه «عشق کوفی» را جلوی دوربین برد.

این سریال به نویسندگی فائزه یارمحمدی و یزدان کاظمی روایتگر عشقی در کوفه سال ۶۱ هجری قمری است که ماجرای آن تا واقعه کربلا و شهادت سیدالشهدا (ع) ادامه پیدا می‌کند. از بازیگران آن هم می‌توان به لعیا زنگنه، شبنم قربانی، سعید شریف، نادر سلیمانی و حسین سلیمانی اشاره کرد. سازندگان مجموعه عشق کوفی تصمیم داشتند نسخه سینمایی این سریال را به جشنواره فیلم فجر سال گذشته ارائه دهند که به دلیل طولانی شدن روند تصویربرداری این تصمیم محقق نشد.

بر اساس اخبار منتشر شده، مینی سریال «عاشورا» به کارگردانی هادی حجازی فر دیگر اثری است که در ایام ماه محرم و صفر به صورت هفتگی از تلویزیون پخش می‌شود. این مینی سریال که به زندگی شهیدان مهدی و حمید باکری می‌پردازد و از حماسه سازان لشکر ۳۱ عاشورا یاد می‌کند، با شروع هفته دفاع مقدس هر شب روی آنتن خواهد رفت.

نسخه سینمایی سریال «عاشورا» با عنوان «موقعیت مهدی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ به نمایش درآمد و توانست برنده پنج جایزه، از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم این جشنواره شود. از زمان پایان این رویداد بسیاری منتظر پخش نسخه کامل‌تر فیلم در قالب یک سریال هستند که به نظر می‌رسد بالاخره انتظار آن‌ها به پایان خواهد رسید. بنا بر اخبار منتشر شده مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها و پشت صحنه‌هایی از این اثر هم در دست تولید و آماده شدن برای پخش است.

سریال‌های کرونایی با حضور هنرمندان مشهدی

رشید حاجتمند، سینماگر مشهدی که چندی پیش سریال «بچه زرنگ» را با محوریت شهدای مدافع حرم برای شبکه ۲ تولید کرده بود، تهیه کنندگی مجموعه دیگری به نام «بیست کویید» را برای پخش از این شبکه برعهده گرفته است. این سریال سی قسمتی با محوریت وقایع و اتفاقات دوران کرونا، داوطلب شدن عده‌ای از مردم را برای کمک به کادر درمان به تصویر می‌کشد، اما در میان این افراد، شخصی هست که انگیزه حضورش با دیگران فرق دارد. کارگردان «بیست کویید» هادی حاجتمند است که ساخت دو اثر سینمایی «اشنوگل» و «مدیترانه» در کارنامه اش دیده می‌شود.

فرزاد جمشیدی، مجری تلویزیون، و دیگر هنرمندانی، چون اصغر نقی زاده، میرطاهر مظلومی، علی عامل هاشمی، امیر غفارمنش، فاطمه مقدس، پانته آ کیقبادی، فهیمه مؤتمن و سعید، ولی زاده قرار است جلوی دوربین حاجتمند بروند. دیگر سریالی که با محوریت بیماری کرونا ساخته شده و قرار است به زودی روانه آنتن شود، فصل دوم سریال «اپیدمی» با نام «همه گیری» است؛ اثری به کارگردانی محمدصادق بکتاشیان که دوران اوج کرونا و پیک پنجم به بعد را روایت می‌کند.

مهدی فخیم زاده که در فصل اول به عنوان بازیگر نقش اول حضور داشت، در فصل جدید دیگر حضور ندارد و روند قصه حول کاراکتر دیگر این مجموعه -که محسن قصابیان، هنرمند مشهدی، ایفاگر نقش آن است- می‌چرخد؛ بازیگری که بسیاری او را به خاطر بازی اش در نقش شهید ستاری در فیلم سینمایی «منصور» می‌شناسند. باوجودآنکه ساخت مجموعه «همه گیری» شهریور سال گذشته به پایان رسیده، ولی هنوز در نوبت پخش قرار نگرفته است. اما براساس برخی اخبار منتشر شده، این مجموعه مرداد امسال روی آنتن شبکه ۳ خواهد رفت.

۳ سریال متفاوت در نوبت پخش

سریال «بازپرس» به کارگردانی احمد معظمی که تولیدش از مهر سال گذشته در تهران آغاز شده است، به زودی و با شروع هفته قوه قضاییه از شبکه یک پخش خواهد شد. حسین تراب نژاد که تجربه نوشتن فیلم نامه آثاری، چون «ضد»، «دارکوب»، «ماجرای نیمروز، ردخون» و «آبادان یازده ۶۰» را در کارنامه دارد، «بازپرس» را بر اساس پژوهش دو ساله در پرونده‌های واقعی نوشته است.

روند تولید این مجموعه به دلیل روایت موضوعی حساس در سکوت خبری ادامه دارد و هنوز اسامی بازیگران آن اعلام نشده، اما باتوجه به پست اینستاگرامی که محسن قصابیان، بازیگر مشهدی، در روز‌های گذشته از خود با هشتگ «سریال بازپرس» منتشر کرده است، به نظر می‌رسد او یکی از بازیگران این مجموعه باشد. سریال «هادی» که به تازگی به «فراری» تغییر نام داده، یکی دیگر از مجموعه‌های در دست ساخت تلویزیون است.

این سریال را امیر داسارگر، کارگردان فیلم سینمایی «منطقه پروازممنوع»، کارگردانی می‌کند و در آن علاوه بر هدایت هاشمی و جواد خواجوی، هنرمندان مشهدی، بازیگرانی، چون نسرین بابایی، حسین رفیعی و شهین تسلیمی به ایفای نقش می‌پردازند. سریال «فراری» با هدف معرفی شهدای مدافع حرم با محورِ شخصیتی به نام «هادی» جلوی دوربین رفته است و تصویربرداری آن اکنون در اطراف تهران ادامه دارد. باید دید این سریال درنهایت به کنداکتور پخش تابستان می‌رسد یا مراحل آماده سازی آن طولانی‌تر می‌شود.

سریال «طلاق» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی که مراحل مختلف ساخت آن هفت سال به طول انجامیده، آماده پخش از تلویزیون است. برخلاف آنچه با عنوان «طلاق» در ذهن شکل می‌گیرد، این سریال به مسائل خانوادگی نمی‌پردازد و موضوع داستان آن درباره مفاسد اقتصادی است. طالبی پس از مطالعه پرونده‌های مفاسد اقتصادی، هفت پرونده کلان را در سناریوی این مجموعه گنجانده و به بررسی آن‌ها پرداخته است. این مجموعه که از حضور بازیگران متعددی، چون مجید واشقانی، جعفر دهقان، حمید گودرزی و سروش طاهری بهره گرفته است، به احتمال زیاد اواخر تابستان روی آنتن می‌رود.

حل مشکلات «سرزمین مادری»

سریال تلویزیونی «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۸۷ جلوی دوربین رفت و از پنجم دی ماه سال ۱۳۹۲ به شکل هفتگی روانه آنتن شبکه ۳ شد، اما بعد از پخش چند قسمت به دلیل اعتراض بختیاری‌ها پخش آن متوقف شد. بنا بر گفته‌های رئیس سیما فیلم مشکل این اثر بعد از گذشت ۱۰ سال حل شده و قرار است به زودی از تلویزیون پخش شود.

«سرزمین مادری» یکی از پرستاره‌ترین سریال‌های تولیدی تلویزیون است که در آن بازیگرانی، چون شهاب حسینی، علی شادمان، هنگامه قاضیانی، امیر آقایی، محسن تنابنده، جواد عزتی، نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، رضا کیانیان، هومن سیدی، جواد عزتی، میترا حجار، سام درخشانی، بابک حمیدیان و… به ایفای نقش پرداخته اند. این مجموعه که به بررسی وقایع سیاسی ایران از سال ۱۳۲۰ خورشیدی تا پیروزی انقلاب اسلامی در بستر زندگی پسری نوجوان می‌پردازد، در ۶۶ قسمت پنجاه دقیقه‌ای در مرکز سیما فیلم تهیه و تولید شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->